Saturday 21 July 2012

Kewujudan Hospital Dalam Tamadun Islam













Hospital adalah satu pencapaian paling hebat dalam masyarakat Islam zaman pertengahan. Berhubung reka bentuk dan pembangunan hospital Islam untuk pelepasan awal dan sezaman kemudahan yang miskin dan sakit yang ditawarkan oleh beberapa biara Kristian telah tidak sepenuhnya ditandakan. Dengan jelas, bagaimanapun, hospital Islam zaman pertengahan adalah sebuah institusi yang lebih rumit dengan pelbagai fungsi yang lebih luas.


Dalam Islam, terdapat umumnya moral untuk merawat semua tanpa mengira sakit status kewangan mereka. Hospital institusi sebahagian besarnya sekular, ramai daripada mereka membuka kepada semua, lelaki dan perempuan, awam dan tentera, dewasa dan kanak-kanak, kaya dan miskin, orang Islam dan bukan Islam. Mereka cenderung untuk menjadi besar, struktur bandar.


Hospital Islam yang disampaikan beberapa tujuan: pusat rawatan perubatan, rumah pemulihan, bagi mereka yang pulih dari penyakit atau kemalangan, sebagai tempat tumpuan tidak siuman, dan rumah persaraan memberi keperluan penyelenggaraan asas untuk warga tua dan kurang upaya yang tidak mempunyai keluarga untuk menjaga mereka. Ia tidak bahawa mana-mana orang yang benar-benar kaya akan pergi ke hospital untuk sebarang tujuan, melainkan jika mereka telah diambil sakit semasa dalam perjalanan jauh dari rumah. Kecuali di bawah keadaan luar biasa, semua keperluan perubatan yang kaya dan berkuasa telah ditadbir di rumah atau melalui klinik pesakit luar mendispens ubat. Walaupun doktor Yahudi dan Kristian yang bekerja di hospital-hospital tidak biasa berlaku, kita tidak tahu apa perkadaran pesakit akan menjadi bukan Islam.


Satu hospital Islam dipanggil bimaristan, sering kontrak untuk maristan, dari bimar perkataan Parsi, `orang sakit ', dan stan,` tempat.' Sesetengah akaun mengaitkan nama awal khalifah Umayyad al-Walid I yang memerintah dari 705 kepada 715 (86-96 H), dengan penubuhan sebuah penginapan, mungkin hospital economist, di Damsyik. Versi yang lain, bagaimanapun, mencadangkan bahawa dia hanya mengatur panduan untuk dibekalkan kepada kakitangan, buta dan kudung, dan bantuan kewangan kepada pesakit-pesakit kusta.


Hospital terawal dokumentasi yang ditubuhkan oleh pemerintah Islam telah dibina pada abad ke 9 di Baghdad mungkin oleh wazir Harun khalifah al-Rashid. Beberapa butiran dikenali yayasan ini. Tiada bukti untuk mengaitkan pembinaan hospital terawal dengan mana-mana doktor Kristian dari Gondeshapur di barat daya Iran, tetapi keutamaan keluarga Bakhtishu `sebagai doktor mahkamah akan mencadangkan bahawa mereka juga memainkan peranan penting dalam fungsi yang pertama hospital di Baghdad.


Dalam sedikit lebih dari seratus tahun, 5 bimaristans tambahan telah dibina di Baghdad. Menurut beberapa akaun, arahan telah diberikan oleh wazir di awal abad ke-10 untuk memberi bantuan perubatan kepada penjara secara harian dan lawatan oleh doktor dengan dispensari perjalanan ke kampung-kampung di Iraq lebih rendah. Yang paling penting hospital Baghdad yang ditubuhkan pada tahun 982 (372 H) oleh pemerintah `Adud al-Dawlah. Apabila ia diasaskan, ia mempunyai 25 doktor, termasuk oculists, pakar bedah, dan bonesetters. Pada tahun 1184 (580 H) pengembara menyifatkan ia sebagai seperti istana yang sangat besar dalam saiz.


Di Mesir, hospital yang pertama telah dibina pada suku barat daya Kaherah hari ini dalam 872 (259 H) oleh Ahmad ibn Tulun, `Abbasiyah gabenor Mesir. Ia adalah yang terawal yang terdapat bukti yang jelas bahawa penjagaan untuk tidak siuman yang telah disediakan. Menjelang akhir abad ini, dua buah hospital telah juga dikatakan telah dibina di Kaherah Lama (Fustat), walaupun bukti mengenai hal ini boleh dipersoalkan. Dalam abad ke-12, Salahuddin mengasaskan hospital Nasiri di Kaherah, tetapi ia telah melebihi saiz dan kepentingan oleh Mansuri, siap pada tahun 1284 (638 H) selepas 11 bulan pembinaan. Hospital Mansuri kekal sebagai pusat utama perubatan di Kaherah melalui abad ke-15. Nuri hospital di Damsyik adalah satu utama dari semasa asas dalam pertengahan abad ke-12 dan ke dalam abad ke-15, yang mana masa kota itu mengandungi 5 buah hospital tambahan.


Selain orang-orang di Baghdad, Damsyik dan Kaherah, hospital telah dibina di seluruh tanah Islam. Dalam al-Qayrawan, modal Arab Tunisia, sebuah hospital telah dibina pada abad ke 9, dan yang awal ditubuhkan di Mekah dan Madinah. Iran mempunyai beberapa, dan satu di Rayy telah diketuai oleh al-Razi yang sebelum bergerak beliau ke Baghdad. Hospital Uthmaniyyah berkembang di Turki pada abad ke-13, dan terdapat hospital di wilayah-wilayah India. Hospital telah perbandingan lewat ditubuhkan pada Islam di Sepanyol, yang terawal kemungkinan dibina pada tahun 1397 (800 H) di Granada.


Daripada hospital Syro-Mesir abad ke-12 dan 13, kami mempunyai banyak maklumat. Mereka telah dibina di atas pelan salib dengan 4 pusat iwans atau dewan berkubah, dengan banyak bilik bersebelahan termasuk dapur, kawasan penyimpanan, farmasi, beberapa tempat kediaman untuk kakitangan, dan kadang-kadang perpustakaan. Setiap iwan biasanya disediakan dengan air pancut untuk menyediakan bekalan air bersih dan mandi. Terdapat sebuah dewan yang berasingan bagi pesakit wanita dan kawasan yang dikhaskan untuk rawatan keadaan yang terdapat di dalam kawasan tersebut - penyakit mata, aduan gastrousus (terutama disentri dan cirit-birit), dan demam. Terdapat juga kawasan bagi kes-kes pembedahan dan wad khas untuk pesakit mental. Setengahnya mempunyai kawasan untuk encok dan penghidap sejuk (mabrudun). Terdapat kerap klinik pesakit luar dengan dispensari bebas daripada ubat-ubatan. Kakitangan termasuk ahli farmasi dan senarai pakar-pakar perubatan yang diperlukan pada masa yang ditetapkan untuk hadir dan membuat pusingan pesakit, menetapkan ubat. Ini telah dibantu oleh steward dan orderlies yang, serta banyak atendan lelaki dan perempuan yang menjaga keperluan asas pesakit. Terdapat juga menjadi tenaga pengajar (mu `allimun), mungkin bercita-cita pelajar-pelajar perubatan, yang melatih kakitangan bukan profesional. Bajet institusi-institusi itu mesti telah besar, dan sebenarnya bajet hospital Mansuri di Kaherah adalah yang terbesar mana-mana institusi awam di sana. Lebih seluruh kakitangan dan bertanggungjawab untuk pengurusan hospital adalah seorang pentadbir yang tidak biasanya dilatih dalam bidang perubatan. Dalam kebanyakan dia adalah pelantikan politik, tertakluk kepada turun naik tidak menentu memihak kepada politik, untuk jawatan pengawal hospital adalah satu yang sangat lumayan. Ketua kakitangan, di sisi lain, adalah seorang lelaki perubatan.











Maklumat terperinci sedikit adalah mengenai hospital sebagai institusi pengajaran. Kami mempunyai akaun pengajaran di hospital tertentu, seperti `Adudi hospital di Baghdad, tetapi berapa banyak hospital yang mempunyai kelas formal itu tidak diketahui. Latihan klinikal di sebelah katil di hospital, sama ada sebagai perantis atau melalui arahan rasmi, adalah, bagaimanapun, sebahagian daripada pembelajaran perubatan untuk sebilangan besar pakar-pakar perubatan yang secara rasmi terlatih. Dalam tulisan-tulisan perubatan, seperti ensiklopedia oleh al-Majusi, terdapat galakan kerap pelajar untuk memperoleh latihan klinikal.

No comments:

Post a Comment